Een nieuwe manier van werken
Sinds de coronapandemie is de manier van (samen)werken revolutionair veranderd. Alle bedrijven en werknemers zijn vertrouwd geraakt met remote werken en er zijn tientallen tools om dit mogelijk te maken. Veelgehoorde voordelen zijn kostenbesparingen, meer flexibiliteit en gelukkigere medewerkers door een betere werk-privébalans.
Het betekent ook dat je wereldwijd kan werven: niet langer ben je gebonden aan de stad of het land waar je bedrijf gevestigd is. Hierdoor heb je keuze uit vele internationale medewerkers die graag voor je aan de slag willen gaan.
RemoteNext omarmt deze nieuwe manier van werken en helpt bedrijven om remote professionals van buiten de EU in te huren.
Communicatie op afstand
Externe engineers inhuren lijkt vaak een goede oplossing om snel meer capaciteit en vaardigheden aan je team toe te voegen. En dat is ook zo, gezien de schaarste aan technisch geschoold personeel in Nederland. Toch moet je je bewust zijn van de uitdagingen die hierbij horen. Als je hier geen rekening mee houdt, dan kan het uiteindelijk de kwaliteit en de voortgang van je project beïnvloeden.
Een van de belangrijkste uitdagingen is de communicatie tussen medewerkers op de verschillende locaties. Verschillende tijdzones, culturele verschillen en taalbarrières kunnen het lastig maken om effectief te communiceren. Gelukkig zijn dit zaken die op te lossen zijn, al helemaal als je hier begeleiding bij krijgt.
RemoteNext heeft veel ervaring met internationale teams. We merken dat de communicatie sterk verbetert door een goede workflow, duidelijke afspraken en het uitspreken van wederzijdse verwachtingen. Daarnaast helpt het om alle teamleden bewust te maken elkaars werklocatie en cultuur, zodat iedereen rekening met elkaar kan houden. En natuurlijk werft RemoteNext alleen professionals die uitstekend Engels schrijven en spreken.
Betrokkenheid is van groot belang
Een andere uitdaging is dat de remote engineers mogelijk niet betrokken kunnen zijn bij het project. Ze missen de diepgaande kennis en context die nodig is om waardevol werk te leveren. Ook kunnen ze niet even ‘over de vloer’ lopen met collega’s of naar het project gaan op locatie om de details en uitdagingen van het werk te bespreken.
Onze tip is: zorg ervoor dat de remote engineer langzamerhand gaat wennen aan de specifieke procedures, (CAD)software, techniek en system engineering van jouw bedrijf. Na verloop van tijd kunnen de verwachtingen naar boven bijgesteld worden en kan de verantwoordelijkheid ook omhoog. Toon daarnaast interesse in de remote engineer, leer hem of haar ook privé kennen, zodat de betrokkenheid hoog blijft.
Bij RemoteNext helpen we je bij het inwerken van je internationale medewerker. Zo houden we de voortgang van de werkzaamheden goed in de gaten. Ook doen we evaluaties, zowel met de medewerker als met jou als opdrachtgever. Waar nodig, sturen we bij.
Remote engineering werkt
Tegenover de uitdagingen, staat een groot voordeel: kostenbesparingen. Het inhuren van externe capaciteit (remote engineering) is meestal goedkoper dan inhuren in eigen land, soms wel 30 tot 50% goedkoper! Maar dat moet niet de reden zijn om zaken te gaan doen met remote engineers buiten de EU. In sommige gevallen zal de kostenbesparing tegen kunnen vallen, aangezien het op afstand begeleiden en inwerken meer tijd kost. Het is goed om je hiervan bewust te zijn voordat je iemand inhuurt. Maar als je eenmaal een succesvolle inwerkperiode hebt gehad, kan een remote samenwerking zeker lonen!
Bij RemoteNext zijn we zeer goed voorbereid op de uitdagingen zoals communicatie en betrokkenheid. Zowel jij als je nieuwe medewerker staan er niet alleen voor: wij zorgen ervoor dat het inwerktraject zo soepel mogelijk zal verlopen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op!