Veelgestelde vragen
Bij RemoteNext begrijpen we dat de overstap naar een remote engineeringsoplossing veel vragen kan oproepen. Of het nu gaat om samenwerking, IT-beveiliging, intellectueel eigendom of technische expertise – we staan klaar om je volledig te ondersteunen en de voordelen van remote engineering helder en toegankelijk te maken. Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Heb je toch nog andere vragen? Neem gerust contact met ons op – we helpen je graag verder!
Veelgestelde vragen
Wat is remote engineering en hoe werkt het?
Remote engineering verwijst naar de praktijk van werken op afstand, waarbij ingenieurs en technici communiceren en samenwerken met hun collega's en klanten via digitale tools en communicatiemiddelen. Remote engineering werkt, omdat het teams in staat stelt om efficiënter te werken, kosten te besparen en toegang te krijgen tot een breder scala aan talent, ongeacht de geografische locatie.
Is mijn bedrijf klaar voor remote engineering?
Om remote engineering te implementeren, moet een organisatie beginnen met het opzetten van de benodigde infrastructuur en technologieën, zoals digitale communicatietools, een veilige VPN-verbinding en cloud-gebaseerde samenwerkingsplatforms (Slack, Teams, Whatsapp, etc.) Vervolgens moet er helder beleid en procedures worden ontwikkeld om te zorgen voor een effectieve communicatie en samenwerking tussen teams op afstand. Het is ook belangrijk om de juiste mensen in dienst te hebben en ervoor te zorgen dat ze over de juiste taalvaardigheden en kwalificaties beschikken om remote engineers te begeleiden en aan te sturen.
Wat zijn de voordelen van het inhuren van remote professionals?
Het inhuren van remote engineers buiten Europa kan vele voordelen bieden voor bedrijven, waaronder lagere kosten (soms wel 50% lager), toegang tot een wereldwijde talentpool, meer flexibiliteit en productiviteit door het ontbreken van reistijd. Bedrijven kunnen zo meer uit hun budget halen, de continuïteit garanderen en kunnen blijven groeien en concurreren.
Wat zijn ervaringen van bedrijven in het online werken met engineers uit India?
Bedrijven in Nederland hebben gemengde ervaringen met het online werken met engineers die in India wonen en (online) werken. Sommigen rapporteren over uitstekende samenwerking en hoge kwaliteit van werk, terwijl anderen problemen ondervinden met de communicatie en de tijdsverschillen. Heel belangrijk is een heldere communicatie (afspraken vastleggen via de mail), wederzijds begrip van de verschillen in de cultuur, het spreken en schrijven van de Engelse taal en last-but-not-least, een duidelijke afstemming van de verwachtingen en kwaliteit van de technische teken- en ontwerpwerkzaamheden.
Hoe werven wij internationale remote professionals?
Wanneer je een opdracht plaatst bij RemoteNext, gaan wij onmiddellijk op zoek naar geschikte kandidaten. Onze selectieprocedure omvat o.a. de volgende componenten:
- Beoordeling van technische vaardigheden
- Beoordeling van niveau (Hbo/Wo)
- Evaluatie van taalbeheersing en communicatie
- Evaluatie van karakter en (werk)mentaliteit
- Cultuuranalyse
Hoe lang duurt het voordat een vacature is ingevuld met een remote professional?
Afhankelijk van de voorkennis die wij hebben van de sector waar je actief in bent, en de volledigheid van het technische vraagstuk kunnen wij de functie in de meeste gevallen binnen 4 tot 8 weken invullen. In deze periode hebben wij en onze partners voldoende de tijd om een recruitment vraag uit te zetten, geschikte kandidaten te spreken en deze voor te stellen.
Zijn onze technische werkzaamheden geschikt voor een remote professional?
Het is van groot belang om goed te kijken naar de soort werkzaamheden die je wilt neerleggen bij een remote professional. In eerste instantie zouden wij adviseren om de technische werkzaamheden, die niet teveel begeleiding in uitleg nodig hebben uit te besteden. Bij voorkeur technische tekenwerkzaamheden, van 2D naar 3D of uitdetailleren van samenstellingen en modules zijn bij uitstek geschikt. Naar gelang de samenwerking (en kennis) met de remote engineers groeit, kunnen er steeds complexere vraagstukken uitbesteed worden. Maar in alle gevallen telt; vertrouwen is goed, controle is beter.
Hoe gaat het on-boarding proces binnen jouw organisatie?
Bij RemoteNext zorgen we voor een soepel on-boarding proces voor zowel bedrijven als remote engineers. Dit begint met een kennismakingsgesprek waarin we jouw specifieke wensen en vereisten bespreken. Daarna selecteren we zorgvuldig kandidaten en begeleiden we de eerste weken van samenwerking intensief. Tijdens de eerste maand monitoren we de voortgang, geven we feedback en helpen we jouw team met het overbruggen van eventuele cultuur- of communicatieverschillen. Ons doel is om een succesvolle en langdurige samenwerking op te bouwen vanaf dag één.
In hoeverre begeleidt RemoteNext in de opstartfase?
Bij RemoteNext regelen we niet alleen het juiste personeel voor u, maar zorgen we ook voor een prettige samenwerking en uitstekende service. De remote engineers ontvangen een marktconform salaris, inclusief sociale lasten, reiskosten, trainingen en (medische) verzekeringen, zodat ze zich helemaal op hun werk kunnen concentreren. In de eerste maand zorgen wij voor goede samenwerking met de remote professional en jouw team. We monitoren de voortgang en geven feedback en advies waar nodig is. Tussentijdse evaluaties geven inzicht in de voortgang en helpen bij het verbeteren van de samenwerking. Ook is het van groot belang dat er wederzijds kennis en begrip is van de cultuurverschillen. Wij zullen daar een goede bijdrage in leveren.
Hoe ondersteunt RemoteNext bij tijdzoneverschillen?
RemoteNext ziet de voordelen van tijdzoneverschillen: als jouw dag begint, is er al werk gedaan door onze engineers in India. Dit geeft een vliegende start en zorgt voor efficiënte voortgang. Onze engineers werken graag flexibel en staan open voor verschoven werktijden, zodat er vaker contactmomenten mogelijk zijn, zelfs buiten standaard kantoortijden. Wij helpen je een communicatieplan op te stellen dat deze flexibiliteit benut. Ook moedigen we aan om vragen en instructies kort en bondig schriftelijk te delen, zodat het team helder en efficiënt kan samenwerken.
Hoe worden cultuur- en taalbarrières tussen engineers en het team overbrugd?
RemoteNext kiest engineers die goed en duidelijk Engels spreken. Daarnaast adviseren we jouw team over cultuurverschillen en omgangsvormen, zodat er vanaf het begin wederzijds begrip is. Dit helpt om mogelijke miscommunicatie te voorkomen en een soepele samenwerking te garanderen.
Hoe vaak vindt communicatie plaats tussen mijn team en de remote engineer?
Communicatie is essentieel voor een succesvolle samenwerking. Daarom adviseren wij om regelmatige contactmomenten in te plannen, zoals wekelijkse voortgangsgesprekken of dagelijkse check-ins, afhankelijk van de complexiteit van het project. RemoteNext ondersteunt je bij het opzetten van een communicatieplan dat past bij jouw behoeften en werkschema. Wij hebben goede ervaringen om zoveel mogelijk de afspraken met betrekking tot werkzaamheden schriftelijk vast te leggen. En het is ook raadzaam om regelmatig even kort een online meeting in te plannen, of een video boodschap te sturen, maar houdt het kort en bondig.
Wat zijn de kosten en doorlooptijd voor internationale recruitment?
Bij RemoteNext hanteren we een no-cure, no-pay-model, wat betekent dat je alleen betaalt als we succesvol een geschikte kandidaat hebben gevonden. De doorlooptijd varieert meestal van 4 tot 8 weken, afhankelijk van de complexiteit van de functie en specifieke eisen. In deze periode zoeken we gericht naar talent en screenen we de beste kandidaten om ervoor te zorgen dat ze perfect bij jouw bedrijf passen. Neem contact op voor een offerte op maat en meer informatie over ons no-cure, no-pay model.
Wat zijn de mogelijkheden voor contractflexibiliteit en -duur?
RemoteNext biedt flexibele contractopties, variërend van projecten vanaf 6 maand tot langdurige samenwerkingsovereenkomsten. Of je nu behoefte hebt aan een tijdelijke oplossing of een langdurige uitbreiding van je team, wij kunnen een contractstructuur bieden die bij jouw bedrijfsdoelen past.
Wat gebeurt er als een engineer niet voldoet aan de verwachtingen?
Bij RemoteNext vinden we het belangrijk dat een remote engineer voldoet aan de verwachtingen en gestelde eisen. We blijven graag nauw betrokken bij de voortgang en vragen je om ons direct op de hoogte te stellen als resultaten of communicatie niet aan de verwachtingen voldoen. In zulke gevallen stappen wij snel in als tussenpersoon en werken we nauw samen met jou en de engineer om een oplossing te vinden. Ons doel is om uitdagingen constructief op te lossen en de continuïteit en kwaliteit van jouw project te waarborgen. Mocht een remote engineer niet voldoen aan de verwachtingen, dan gaan wij op zoek naar een andere remote engineer.
Doe de Quickscan en ontdek of u klaar bent voor Remote Engineering.
Klik hier voor de Quickscan.